måndag 14 mars 2011

MÅLA ANSIKTE MED COPICPENNOR

Hej på er!

Som ni kanske har märkt innan så älskar jag ju att måla med copicpennorna. För mig slår de allt annat och jag älskar att det finns så många olika nyanser och att de är så sköna att måla med. Nu finns också refillerna i butiken! :)

Jag har förberett en liten steg-för-steg instruktion på hur jag färglägger ansikten med mina copics.



Först väljer jag ju ut motivet, som här blev coolingen Tank, och sen tar jag fram mina pennor.
Jag börjar av någon anledning alltid med att färglägga anisktet på mitt motiv.
Oftast färglägger jag ansikten med fyra pennor ur earth-serien (de pennor som har E på sig framför numren) och då använder jag E51, E21, E11 och E93.

Jag tar E51 och målar över hela ansiktet.


Sen tar jag den lite mörkare E21 och målar i cirkulära rörelser i utkanterna av ansiktet.



Nästa steg är att ta E51 igen och först måla i skarven mellan de båda färgerna vi redan använt. Detta gör jag för att få en mjukare övergång mellan dem. Sen tar jag E51 i resten av ansiktet också men är försiktig med att gå för lång ut i kanten för nu är motivet ganska blött och färgen blöder gärna utanför om man går för nära.


Nu är det E11 som gäller och det är den mörkaste av de nyanser jag använder. Jag är väldigt försiktig med den i början och målar tunna linjer runt ansiktet och under ögonbrynen för att få lite djup i motivet. När man målar med en mörk nyans är det bra om man är lite försiktg så man inte får det för mörkt på en gång. Det är lätt att gå tillbaka sen igen och måla vissa delar igen om man vill ha det mörkare.

Nu är ansiktet nästan klart! Det sista jag brukar göra på ansiktet är att måla lite rosa på kinderna med E93. Jag tycker det ger mer liv i motivet. Det blir väldigt rosa direkt när man målar men när färgerna torkar till blir de ljusare och jämnare.


Nu är ansiktet klart och jag målar resterande hud på samma sätt, utom det rosa då ;)
ha det så gott!
/Therese


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.