torsdag 30 juni 2011

MINI ALBUM MED MY MINDS EYE, PRIMA, INKIDO, VILDA STAMPS m fl.....

Hej på er!
Idag tänkte jag visa er ett litet fragment av ett stort projekt jag håller på med och det är ett album som ska handla om vårat nya hus och dom saker vi gör för att få det precis så där som vi vill ha det. Alltså en lång men väldigt rolig process!Jag är ju lite smått tokig i att göra album, men hur detta kommer sluta vet jag inte än. Jag gör efter hand som saker och ting artar sig i huset och trädgården och har inte bestämt mig för hur albumet ska bindas samman...men ideer finns och innefattar Tim Holtz!


Det lär nog bli en video på alltsammans om ett tag eftersom det är massor med fickor och tags...kryp in och gömmen för bilder, journaling och hemligheter genom hela albumet!



Det kommer vara lite olika stil genom detta album då våra olika rum också har olika känsla...gamalt och nytt i kombinatoin. Jag har använt uteslutande My Minds Eye papper till denna första etapp av albumet och papprena är bara så fina!! Taket på huset är utklippta cirklar som jag satt omlott för att få "tegelpannekänsla". Massa vacker spets från Inkido, Prima och Reprint. Jag brukar färga in vit spets med mina distressfärger för att få till den nyans jag önskar. På ett enkelt sätt kan man skapa hur många olika färger på sitt spetsförråd även om man inte har annat än vit!



Stämplarna jag använt kommer från Inkido, Tim Holtz, Vilda Stamps, Reprint och You Do.




Fina feldt rub-ons från Prima har jag gnuggat på lite här och var, en klocka och en fågel syns här...lite för att komma ihåg att hus-projekt tar tid och sedan att vår trädgård är full med små kvittrande besökare som glatt knaprar alla smulor som blir kvar efter en fika i solen!





Jag har klippt ut detaljer ur de olika papprena och lagt glossy accent på vissa av dom och crackle accent på andra, det blir en fin effekt och annorlunda struktur att ta på då detta album kommer kunna klämmas och kännas på, (inga plastfickor blir det). Alla tagsen som agerar skorstenar går att dra ut och skriva på, dom är individuellt dekorerade för att sammstämma med sidan i albumet. Det är väldigt mycket symbolik just i detta projekt...nummer och detaljer som leder till huset, eller familjen på något sätt. Har skapat med olika tekniker och stil för att det ska vara roligt och spännande att vända blad, t.ex stämplat och embossat, använt mig av cut-outs (utklippta detaljer rån mönsterpapper), vintage-stil, mistning med mask, ruggade kanter, distressade kanter mm.




Till mina cirklar är det spellbinder dies som hjälpt till, älskar min fina lilla cuttle-bug som lyser grön och grann i mitt ...förnärvarande upp och nedvända pysselrum! Fjärilar, både utstansade, i metall och stämplade så klart och söta chipboard blommor! Spets-blomman är gjord med vacker spets från Inkido, och är avslutad med en sammetsrosett. När man gör ett så här pass stort prokekt så går det åt en del material....känns skönt att "tömma" lite av scrap-förrådet för att det ska gå att få ordning och tapetserat så småning om!



Som jag berättade tidigare så finns det massor med ställen i albumet att klistra in extra bilder och ställen att skriva på, här kan man både skriva på de sydda raderna och sedan öppna den dubbla tagen............... Har maskat med Prima!


För att kunna klistra in bilder på insidan....på baksidan av denna dubbla tag finns det ochså rum för text eller fler bilder, den är dekorerad med stämplar från Inkido och Tim Holtz...ni kommer få se allt på video när det är klart. Den lilla banner stämpeln med hjärtat har jag hämtat från ett Reprint-set!



I vanliga fall brukar jag kanske inte skapa med så mycket olika färger , så detta var en utmaning...men en fröjd med dessa Stella Rose papper från My Minds Eye!




I mellan mina sidor finns olika mindre sidor i olika storlek och format...tycker att det är en rolig detalj att inte alla sidor är lika, däremot har jag försökt att "knyta ihop" sidorna så att något papper "går igen" på nästa sida. Vissa delar har jag lämnat öppna för att kunna peta in bider eller text...så därför ser vissa sidor lite ofärdiga ut, men planen är klar och det ska ni få se i ett inlägg till hösten om inte förr. Till taket här har jag rivit olika papper och krullat kanterna lite...ett bra sätt att få ett helt tak av spillbitar!

Ett lite ofärdigt uppslag, med gesso smet, två wellpapp-tags på vänstersida... och så har min BIA-apparat fått göra hål för fina gröna You Do band.....dom satte jag där för att ta upp färgen på andra sidan!

På denna sida färgade jag in en chipboard dekoration med Fired Brick, stämplade den sedan text (Tim Holtz)till detta använde jag Archival -dyna och så till sist ett lager med glossy accent. Reprint-blommorna på nästa lilla sida är först stämplade + att jag stämplade ytterligare en gång på ett av de gula mönsterpapprena och klippte ut pistillen och fäste den ovanpå med gluedots för att få lite 3 D effekt!


En vacker Tim Holtz text stämplad på canvas, gillar olika material och strukturer!


Ett lite mer grafiskt uppslag som kommer handla om äldsta sonens rum och hur det tar form...kanske inte svårt att gissa att det kommer gå i vitt/svart och limegröna färger!! Svart mesch och vit wellpapp, sammets spets från Inkido...i den svarta fickan på högersidan kan man stoppa i bilder...och dekorerat klart är det inte om jag känner mig rätt!

Hoppas att ni haft roligt idag och att jag kunnat inspirera er att göra album av en utflyckt, ett kalas, bröllop eller annat!



Må så gott och tack för att du kikade in i dag



Kram



1 kommentar:

  1. Detta är nog det läckraste projekt jag nånsin sett! Jag säger bara WOW!!!

    SvaraRadera

Tack så mycket för din kommentar.