måndag 4 april 2011

MITT SÄTT ATT FÄRGA BAKGRUND MED DISTRESS INK.

Hejsan!

Idag tänkte jag visa hur jag använder mina Distress Ink-flaskor för att färga in bakgrundspapper. Jag börjar med att ta fram det motiv jag ska använda, i detta fallet en bild från arket Sporting aristocrat ur en serie från Graphic 45. Sedan tar jag fram min färgkarta som jag gjort med droppar från alla Ink-flaskor jag har. Jag jämför färgerna och tar fram de som jag tycker passar. I detta fall blev det Barn Door, Stormy Sky och Peeled Paint.



Sedan droppar jag färgerna på ett plastunderlag, jag använder ett teflonbakplåtspapper. Jag sprayar med vatten och smetar runt lite, lite med en tex bakänden av en pensel.



Sedan lägger jag ett vanligt ritpapper (sånt som barnen använder att rita på) i det blöta och låter papperet suga upp färgen.



För att papperet ska torka lite fortare har jag min varmlufts- (embossing-) pistol och blåser på. Tänk på att cirkulera blåset, annars kan papperet bli bränt... (DET är inget roligt!!)



Så här snyggt blir det! Eftersom alla Distressfärger är framtagna för att kunna kombineras med varandra, så är det fritt fram att exprementera! Självklart kan man använda tekniken på vanliga cardstock, men jag tycker resultatet blir bäst på vanligt ritpapper. Och skulle färgerna bli fel eller flyta i varandra för mycket, så behöver man inte ha så mycket ångest över att ha förstört något.



Det blir snyggt om man tar Blending Toolen och distressar runt kanterna med tex Walnut Stain-dyna. Ibland skrynklar jag papperet och drar med dynan över, för att framhäva rynkorna som blir. Man får även ett annat 3D-uttryck.

Lycka till med era skapelser!
/Miaa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.