torsdag 23 februari 2012

DISTRESS MARKER-PENNOR

Nu är det ju som så att jag bara måste lära mig mer om dessa distresspennor... Tim Holtz är ju mannen bakom dessa pennor, så vem passar väl bättre än han själv till att presentera pennornas egenskaper.
Här skriver jag vad jag ser i videon - så att även den som inte förstår all engelska, skall lära sig mer om de fantastiska pennorna :-).

PENNAN
Pennan är en vattenbaserad sådan. Den finns i 37 färger (de vanliga 36 färgerna + en vit färg). Färgerna kommer att reagera på vatten - precis som färgen från t ex distressdynan och stainflaskan.
Den vita färgen ger dig en opak (täckande) version - så numera kan du lägga till vita detaljer eller t ex stämpla i vitt - på t ex svart :-).
Pennan har två spetsar - en penselliknande sådan som lämpar sig för t ex färgläggning (med möjlighet att färglägga både små och stora ytor), och en spets som lämpar sig för att föra journal - i matchande färger, eller bara lägga till små detaljer :-).
Den lilla spetsen är av plast - vilket gör att den inte kommer att breda ut sig med tiden. Den kommer alltid att vara så fin.  
Du kan både stämpla som vanligt med en vattenfast dyna, t ex Archival ink, och sedan färglägga med pennorna - eller så kan du stämpla med pennorna - d v s lägga på färgen direkt på stämpelytan, andas lite på den innan du stämplar och på så sätt skapa ett akvarell-liknande utseende. 

PAPPER
Det är nog en bra idé att investera i ett bra papper. Tim Holtz använder något som heter Speciality stamping paper, som har en matt yta - även om den är belagd med något som underlättar färgläggandet. Ranger kommer att sälja denna produkt.
Tänk på att torka det stämplade motivet med en embossingfön, innan du börjar färglägga, annars kanske bläcket smetar av sig.

PENNANS EGENSKAPER
När du fyller i - t ex en uppstämplad fjäril - kan du känna dig trygg med att använda ljusa färger över mörka. Pennspetsen kommer inte att bli förstörd av den mörka färgen :-)!!!
Därefter är det fritt fram om man vill använda sig av en pensel och vatten för att blanda färgerna.
Till skillnad från andra slags akvarellpennor - som tappar i färgintensitet ju mer vatten du lägger till - så behåller distress marker-pennorna sin färgäkthet. Du kan således inte få ljusa varianter av färgerna.
Om du vill, kan du givetvis smeta ut lite färg från pennan på t ex ett s k craft sheet, och färglägga därifrån.

STÄMPLA MED PENNORNA
Du kan också färga in stämpeln direkt - och få färgerna att blanda sig under processen. Även här kan du använda ljust över mörkt, utan att vara rädd för att pennorna skall bli förstörda.
Du behöver inte stressa med färgläggandet, då det räcker att du andas på stämpeln innan du trycker den på papper. Genom att andas en gång till, kan du få en andra generationens uppstämpling :-). Då, får du en ljusare variant av motiven!!!
Därefter kan du givetvis, återigen, använda dig av vattenpenseln för att blanda färgerna ytterligare, om du så önskar... Färgerna stannar på sin plats, utan att gröta ihop sig.

KOMBINERA DISTRESS MARKER-PENNAN MED DISTRESSDYNORNA?
Om du sedan vill färglägga bakgrunden med distressdynor, måste du se till att torka upp motivet ordentligt. För sen är det dags att låta magin träda in i din värld! Du kan nämligen färglägga med distressdynorna och distresshandtaget - utan att de uppstämplade motiven förstörs...
På något magiskt sätt, blir de uppstämplade motiven resistenta mot distressdyne-färgerna!!! Samma bläck - men olika resultat...

DEN VITA PENNAN - PICKET FENCE
När det kommer till den vita pennan - picket fence - så har den smala änden en filtspets.
När du färglägger med den penselliknande spetsen, så ser du inte på en gång dess effekt, men när den torkat, blir den vit. Den påminner lite grand om krita. Och ju fler gånger du använder färgen över samma yta, desto intensivare blir färgen.
Du kan också använda färgen för att lägga till detaljer - och få ett frostigt mjölkigt utseende.

1 kommentar:

  1. Lysande översättning Hänninen! Tack för att du ställer upp och bloggar för mig idag kram Lina

    SvaraRadera

Tack så mycket för din kommentar.