torsdag 31 maj 2012

BAKOM MINA SOLGLASÖGON-LAYOUT

Jag skaffade mig nya glasögon förra året. De har röda bågar och de kändes helt rätt när jag beställde dem (läs jag ville våga ta ut svängarna lite mer från mina "vanliga" brunröda bågar...). Men de visade sig ha en elak sida... De skavde järnet på näsroten och jag jämrade mig hela förmiddagen...! Så det blev till att plåstra sig för att inte låta huden skavas upp helt och hållet, även om det betydde att visa upp sig för omvärlden med en näsa som denna :-) !!!




Jag tänker givetvis på Docent Döds fantastiska 80-talshit "Bakom mina solglasögon", när jag ser mig själv i den här situationen. Och det är bara att gilla läget. Men faktum är att efter en halv dags tejpad näsa, kunde jag stå ut med mina solglasögon utan att de ärrade min näsa för livet :-).

Jag har låtit mig inspireras av en layout som norska tjejen Nabon gjort.

Hon hade en lager på lager-layut med tonvis av rosor, snurrblommor och fjärilar. Jag valde att fokusera på lager på lager-principen den här gången.

Jag har använt mig av beige spillbitar som jag först blött ned på båda sidorna och sedan skrynklat ihop innan jag började torka det med embossingfönen... Jag tyckte att de passade så bra tillsammans, text-, prick, och notpapperet :-). Jag passade också på att sno till mig biljettremsan för att binda ihop det hela ännu bättre :-).


Jag har också använt mig av Tim Holtz fina doily-stansmall för att få fram den vita formen under de beige papperena. Ett vit-svart-prickigt band bryter av på ett bra sätt, tycker jag...
Jag har stämplat med bokstavsstämplar på kloss för att få fram ordet solglasögon. Jag kände också för att göra en bas med wellpapp den här gången. Jag har målat med vit akrylfärg på väl valda ställen för att öka strukturen :-).


Jag hittade lämpligtvis en stämpel i ett stämpelset från Crafty Secrets: "A picture speaks 1000 words", och med det syftar jag på det som syns i fotot under detta...


... nämligen den person som fotograferar mig och hennes man med barn :-). Ibland finns det mer att se än man först tror :-).
Här ser du också snöret som jag snurrat runt fotot för att få lite mer intresse till det hela. Nedan ser du också att jag stansat ut orden "värsta skavet" med min dymomaskin... Det var ett tag sen jag använde den...
Jag har också bearbetat fotot i PHOTOSCAPE - ett härligt gratisprogram som du kan få till ett gammalt på foton med - förutom att förena dem i olika kollage-sammanställningar :-). I det här fallet har jag gjort fotot svartvitt och sedan lagt på några smutsfilter.


Här ser du kanske speglingen i solglasögonen lite bättre...


Jag har också fått användning för en metallram som man kan stoppa ett ord i... i det här fallet ordet "mina". För att inte låta det gröna bakgrundspapperet agera allena, valde jag att sätta i gröna brads (jungfruben/påsnitar). Jag har också satt i en silver-drag-sak och en stor silverbrad för att fästa prickbandet.



Här ser du hur en biljett och en bit prickband sticker upp bakom papperena. Ett sätt att få ett bättre helhetsintryck till layouten, måhända...


Tags, tags och tags. Jag behöver kanske inte säga så mycket mer... Kul är det i alla fall att få användnign för dem :-).


Här ser du en tryckknapp. Tyvärr syns den inte så bra, men i vilket fall har jag tryckt den igenom både fotot och textpapperet..


En närbild på ordet bakom.


En närbild på snöret... Jag bara älskar att använda olika typer av material på mina alster...


Jag får ju säga att det är kul att inspiereras av andra... Om du har några tips på andra häftiga kreatörer - så lämna gärna en länk dit... Kanske antar jag utmaningen :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.