måndag 9 maj 2011

MASKNING MED THE GREETING FARM

Hej!
Idag ska vi maska!
Tekniken maskning använder man om man har två fina motiv som man vill sammanföra till ett och vill att de ska överlappa varandra lite.


Jag har använt mig av de söta barnstämplarna från The greeting farms set Little Dreamer.




Jag börjar med det motiv som jag vill ska synas mest och som ska överlappa det andra motivet. Jag stämplar på det papper som jag vill färglägga på och sen direkt efter, utan att ta ny färg, stämplar jag en gång till på ett vanligt tunnt papper.



Jag tar nu det tunna pappret och klipper ut motivet så nära kanten som möjligt. Jag brukar bara klippa ut den bit där jag vet att det andra motivet kommer att stämplas och lämna resten.

På baksidan limmar jag nu med en 2 way glue penna. Om man låter limmet torka efter man limmat så fungerar pappret sen som en post it.


När limmet torkar sätter jag det tunna pappret över det andra motivet vi stämplat upp och försöker passa in det så noga som möjligt. Nu är det dags att plocka fram den andra stämpeln!



Stämpla den andra stämpeln där du vill ha den. På bilden ser ni nu att de skulle ha gått i varandra lite om vi inte maskat.



Ta bort det tunna pappret och motivet är klart för att färglägga!



Jag valde att färglägga mitt i gråskala.


Hoppas ni testar detta om ni inte gjort det innan för det är otroligt kul. Man får genast fler motiv att variera med.

ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.