torsdag 20 september 2012

FÄRGLÄGGNINGS TUTORIAL.......



 Hej på er!

Idag kommer det ett långt inlägg från mig där jag visar hur jag gör när jag färglägger mina motiv. Jag provar hela tiden nya motiv och tekniker och senast i raden är det att använda distressmarkers, det tar ett tag innan man kommer in i det och samma tycker jag gäller när man sitter med ett motiv framför sig för första gången. Man måste liksom lära känna motivet lite för att det ska bli riktigt bra! Att använda mig av distressmarkers har gjort att det går mycket snabbare för mig att färglägga och pennorna kan följa med mig och min vattenpensel i princip vart som helst! Vattenpenseln jag använder syns på bilden nedan. Det finns massvis med olika typer av penslar på marknaden och man får helt enkelt prova sig fram:)). Jag trivs mycket bra med just denna och det är bra pris på den!



 Då kör vi igång!

Archival dynan i jet black är en vattenfast dyna som jag stämplar upp mina motiv med, jag torkar aldrig utan kan sätta igång och måla på en gång. Vill man vara lite extra försiktig kan man ju stämpla upp och smyga iväg och hämta en god kopp kaffe, så får motivet vila en liten stund:))

Jag börjar alltid med att färglägga huden. Det kan vara lite olika vad jag väljer för typ av färg men till just denna blev det Tattered Rose. Jag lägger en "ram" runt ansiktet och där det ska vara mörkast nyans (tänker på skuggor och att ljuset faller från ett visst håll), sedan jobbar jag med vattenpenseln i rörelser i alla vädersträck:)) I cirkelröresler, fram och tillbaka och upp och ner. Pappret jag använder mig av är ett 300g akvarellpapper och det är ganska mycket struktur i det så därför är det viktigt att jobba med penseln i alla riktningar så att färgen kommer in överallt! Det är ju en smak sak det där med papper och tjocklek. När jag är klar med detta så kan jag upprepa samma sak igen om jag önskar en med solbränd hud ton. 



Nu har Tilda fått lite färg och det är dax att få lite friska kinder. Här valde jag Rusty Hinge...som är en orange färg, kanske inte det självklara valet men ville få denna känslan på henne, det passar med det gröna! 



Jag målar små prickar, duttar med pennans spets så att det blir kanske 4-5 små prickar just där kinderna sitter och sedan gör jag cirklande rörelser innifrån och ut med min vattenpensel på så stor yta som jag vill att kinderna ska vara. Vill jag ha mer färg så upprepar jag momentet. Om min pensel läcker ut för mycket vatten drar jag bara av den på ovansidan handen! skulle det bli för mycket färg torkar jag bara av penseln på ovansidan handen igen och "späder" med bara vatten!


Nu har hon fått söta små kinder och för att få lite extra färg även på huden så lägger jag lite Rusty Hinge även där jag önskar att det ska se ut som skugga. Då använder jag den pennliknande spetsen på pennan!



Jag färglägger lilla sjöhästen precis på samma sätt som Tilda! Till det gröna använder jag Peeled Paint och lite Forest Moss(de allra mörkaste partierna) Jag lägger bara färg längst kanterna och där jag önskar mörkast nyans sedan jobbar jag ut färgen med vattenpenseln. Om färgen är för mörk torkar jag bara av penseln på ovansidan handen, då försvinner färgen av på min hand och jag kan fortsätta och få det resultat jag önskar! Man får hitta sina trix så att det funkar.





Här ser ni hur jag använder "pennspetsen" på distressmarkerpennan till smådetaljer. Det går precis lika bra att få mjuka övergångar med hjälp av vattenpenseln då man använder pennspetsen!


Eftersom papprena jag valt till slutresultatet (Inkido Candy Tree, gamla vackra julpapper:))) går i rosa/grönatoner så kör jag på lite rosa i form av Aged Mahogany, den är väl igentligen rödaktig men blir vackert rosa då man tillsätter vatten! Jag sätter bara små små streck av Aged Mahogany och mixar sedan in den försiktigt med min vattenpensel. Mitt linjen på fiskstjärten lämnar jag ljus för att ljuset "faller" på den.



Sist men inte minst kommer Tildas vackra hår, min regel är mörkaste färgen sist och att inte måla området precis intill om det är av annan färg,  för då kan färgerna blöda på varandra! 
Jag lägger Black Soot på de partier i Tildas hår som ska vara mörkast, sedan drar jag försiktigt ut den svarta färgen med vattenpenseln(ganska torr) så att kanterna ska suddas och att det blir mjuka övergångar. Vill man kan man ta lite Weathered Wood och hjälpa till med( som är en grå nyans) men med distressmarkerpennorna tycker jag att det funkar toppen med bara en färg för att lyckas få till "blänket" i håret.



Nu är hela Tilda med lilla sjöhästen klar för att monteras på mitt projekt, som är en födelsedagspåse. Det är som sagt gamla vackra Inkido papper som jag hade i spilllådan och jag har maskat lite med en template från The crafters workshop och klippt ut fina fina Inkidofjärilar och dekorerat med lite blommor och en stor knapp!



Ja, kära bloggbesökare då har ni fått lite inblick i hur jag gör när jag färglägger, lär mig ständigt och kommer nog aldrig bli fulllärd:)) Det är det som är det roliga!!
Ha en toppen dag allihop och tack för ni tittade in

Kramar från.......




3 kommentarer:

  1. Åhhh Sååå snyggt
    Tack för en jättebra tut

    Kraaam

    SvaraRadera
  2. TACK för en kanon-tut och ett jättefint kort:-) Måste nog investera i dessa pennor iaf:-)
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Tusen TACK tjejer:)) hoppas jag kunnat förmedla lite små trix och tips som jag använder mig av!
    Jag kan säga att distressmarkerpennoena klart är den bästa pysselinvesteringen jag gjort hittills :))
    Kram på er

    SvaraRadera

Tack så mycket för din kommentar.