torsdag 8 augusti 2013

Mixed Media-tavla

I maj månad hade jag den stora oturen att träna sönder min hälsena. Operation, gips, ortos och kryckor gjorde att jag fick lära mig att ta livet med ro. Det är inte det lättaste att sitta/ ligga ner hela dagarna, när man är van vid att "köra på i 190 km/h "
Något måste man göra- och min terapi blev att sitta och pyssla i kökssoffan. En av de saker jag pysslade ihop under min helt orörliga tid (nästan 2 månader...) var en canvastavla i mixed media.

Grunden är en canvas-tavla i storlek 20 x 60 cm. Jag började med ett lager gesso, och sen är det massor med lager av det ena och det andra ;-) Stenciler, spray-färger, akrylfärger, modellpasta, oljepasteller, sandfärg, lim och multimedium har jobbat på högvarv.

Jag har färglagt stämplar med distresser som jag konturklippt och fäst på tavlan, skapat struktur med textstämpel, använt mig av rubons, stansat ut med både punchar och stansmallar och ritat lite med svart och vit penna.
 Här har jag stansat ut ett staket med en Martha Stewart stans, en blomma har doppats i melting poten med UTEE, den andra blomman är gjord av washi-tape, med pearl pen i mitten. Stjälken på washi-tape-blomman är gjord av en bit wellpapp, och bladen är målade med dylusions spray ( hämtade färg med en pensel) och den UTEE-blomman har en stjälk och blad som är ritade med oljekritor.
 Skohuset är färglagt med distresser, och har fått en mur av stenfärg runt omkring sig.
 Många stämplar, washi-tape, gesso blandat med färg, band och blommor gjorda av gips- samt använt mig av en stencil.
 Solen är en tårtpapper sprayad med sprayfärg. Solstrålarna kom till då jag smetade ut multimedium över solen, verktyget jag använde gav så fina strålar :)
Har stämplat en textstämpel samt en Inkido kalenderstämpel i mitten på solen. Stora och små stjärnor är stämplade lite här och var- dessa kommer också från Inkido
 Texten kommer från Vilda och jag tycker den är så fin;
" När man haft riktig bråttom måste man stanna upp och vänta på sin själ"
Vattnet är utstansad med en stansmall, och färgad med oljekritor, har ritat dit lite fiskar och strån.
 Molnen har jag målat ditt med strukturpasta.
Trädet är utstansad med Spellbinders. Lilla ugglan på en gren, blomsterflickan och fjärilen kommer från Vilda stamps, och trädstammen är stämplad med en Tim Holtz stämpel.

Tack för titten :)
Ha en fin dag!

Mvh Nina

1 kommentar:

Tack så mycket för din kommentar.