måndag 17 november 2014

En altrad fotoram

Hej

Idag visar jag en fotoram från IKEA som jag ändrat om lite. Från början var den vit, men den blev mer och mer smutsgul för varje vecka på jobbet.


Steg ett var att slipa hela ramen så att lim och färg skulle fästa. Sedan limmade jag fast utstansade kugghjul med limpistol. Ingen torktid behövdes. Limmet från limpistolen torkar på några sekunder, men måste tänka på att limmet är varmt och att man kan bränna sig. Efter det så var det bara att måla allt svart. 


Under tiden som färgen torkade så fixade jag med några av de andra kugghjulen. Några är målade med akrylfärg och sedan doppade i brunt fluff och glitter från You do. Andra fick bara lite guldfärg på sig.


När den svarta akrylfärgen torkat, så var det dags för guld. Det är en favorit från Lumiere som användes. Jag la lite färg på ett plastlock och duttade med en bit av en vanlig disksvamp. När svampen har färg i sig men är ganska torr är det lagom att måla de upphöjda ytorna. Ni får testa er fram till vad som är lagom. Blir det inte bra så är det lätt att måla svart och testa igen.


Efter att ramen var målad så var det dag för det roligaste, dekorationerna. Jag har blandat blommor, spets, band, kugghjul i papper och med kugghjul i metall. Det finns fina kugghjul i butiken.

Ha det bra
Kramar Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.